05/05/2020
Aktualną sytuację na rynku napraw powypadkowych można określić jednym słowem KATASTROFA. Kolizja interesów sprawia, że środowisko motoryzacyjne jest podzielone w tej kwestii i nikt do dziś nie potrafił rozwiązać tego złożonego problemu.
Stan rzeczy w tym zakresie ulega pogorszeniu, co nie może dobrze skończyć się dla branży. Dlatego też Andrzej Duch, Przewodniczący ZRP OKRM i Alfred Franke, Prezes SDCM postanowili podjąć działania w tym trudnym temacie, aby zakończyć nic nie wnoszące do sprawy dyskusje i przyspieszyć zmiany w tym temacie.
Poniżej zamieszczamy Apel tych dwóch organizacji:
Apel SDCM i ZRP OKRM w kwestii uregulowania napraw powypadkowych.
Rynek napraw powypadkowych w Polsce wymaga natychmiastowego uporządkowania z korzyścią dla poszkodowanych i kierowców, warsztatów naprawczych, dostawców część, ubezpieczycieli i Skarbu Państwa.
Dlatego SDCM i ZRP OKRM przedstawiają poniżej w czytelny sposób swoje stanowisko i proponują, aby wszyscy uczestnicy rynku motoryzacyjnego przyjęli to za wspólny „dekalog” branży:
- Uznajemy, że wybór kategorii części zamiennych do naprawy pojazdu powinien pozostawać w gestii warsztatu, w porozumieniu z właścicielem pojazdu, a warsztat udziela gwarancji na naprawę pojazdu.
- Wybór części powinien zabezpieczyć interesy właściciela pojazdu, jednak z uwzględnieniem wieku pojazdu.
- Końcowe rozliczenie naprawy z uwzględnieniem podatku VAT powinno następować na podstawie dokumentu potwierdzającego odprowadzenie do Skarbu Państwa podatku VAT za części i usługi.
- Likwidacja szkody powinna zapewnić zachowanie wartości handlowej pojazdu sprzed szkody.
- Usługa powinna być wykonana zgodnie z prawidłową technologią naprawy i zapewnić bezpieczeństwo użytkowania pojazdu.
- Opowiadamy się przeciw szarej strefie w naprawach powypadkowych w zakresie usług i handlu.
- Popieramy prawo warsztatu i właściciela pojazdu do wolnego wyboru kategorii części zamiennej i jej dostawcy z kategorii: O-oryginał z logo producenta pojazdu; Q-oryginał bez logo producenta pojazdu; P-część porównywalnej jakości.
- Sprzeciwiamy się używaniu do napraw samochodów części z kategorii Z.
- Jesteśmy przeciw wszelkim przejawom monopolizacji i zmów cenowych zarówno w zakresie sprzedaży części, usług napraw jak i usług ubezpieczeniowych.
- Popieramy porozumienie wszystkich podmiotów rynku motoryzacyjnego, bez podejmowania działań chroniących interesy tylko wybranych sektorów tego rynku.
Wszystkich zainteresowanych uporządkowaniem tego rynku, zapraszamy do podpisania wspólnego apelu do polskiego rządu o zmiany na rynku napraw powypadkowych, zgodnie z powyższymi propozycjami w celu przyspieszenia procesów przemian prawnych.
Źródło: www.motofocus.pl